دات نت نیوک
مقالات و یادداشتها
  • جزییات مطلب
  • تصاویر پیوست
  • ارسال نظر

میهمانان غریبه آرمیده در تهران/گزارش بازدید از چند قبرستان تاریخی دولاب تهران

میهمانان غریبه آرمیده در تهران/گزارش بازدید از چند قبرستان تاریخی دولاب تهران

در محله دولاب واقع در منظقه ١٤تهران ،پنج قبرستان قديمي هست كه در دوره اي تاريخي از اواخر قرن نوزدهم ميلادي تا نيمه هاي قرن بيستم محل دفن غير مسلمانان و غيرايراني هاي ساكن تهران و يا فوت شده در تهران بوده است؛
در فرصتي محدود،بازديد فشرده اي از سه تاي اين گورستانها فراهم شد كه در صورت علاقمندي،به خواندن گزارش زير دعوتتان مي كنم.

قبرستان ارتدكس روس
كه هم اكنون تحت قيموميت كليساي ارتدكس تهران مي باشد و بازديدآن بايد با آن كلسيا هماهنگ شود،و سالانه مبلغي از سوي كليسا براي اداره آنجا پرداخت ميشود.سرايدار آنجا آقاي متانت بود كه اين شغل را از پدرش و پدربزرگش به ارث برده است.
گور دسته جمعی تعدادی از سربازان کشته شده روسیه در ایران،وبرخی فرماندهان ارتش سرخ روس،شاهزاده گرجی_که مارکوف معمار معروف روس بنای یادبود آن را معماری کرده است- وتعدادی از نخستین عکاسان و فیلمسازان روس و برخی شهروندان روس مقیم در تهران هم در این قبرستان دیده می شود.
 

 style=

 

 style=

دومین کلیسای تاریخی ارتدکس در تهران

 

 style=

 style=

 style=

 style=

 style=

 style=

 style=

 style=

 

قبرستان مسيحي دولاب

كه قبرستان قديمي ارامنه در تهران هست ؛و از ده هشتاد قرن نوزدهم در آن مردگاني دفن شده اند.و از بيست سال پيش تاكنون،در اين قبرستان دفن نمي شود.و تحت نظر شوراي خليفه گري ارامنه تهران و توسط هيات مديره مديريت مي شود.بازديد آنجا هم با هماهنگي خليفه گري و به سختي امكان پذير مي باشد.رييس هيات مديره آرامستانهاي ارامنه ،همراهي مان كرد.


 style=

 

 style=

 

 style=

 

 style=

 

 style=

 

 style=

 

 style=

 

 style=

 

قبرستان لهستاني ها(جنگ جهاني دوم)

 

كه از نظر تنوع مردگان،مليتهاي مختلفي از لهستان،فرانسه،ايتاليا،ارمنستان،اوكراين،چك،روسيه و...و از نظر مذهب ،پيروان همه اديان به جز يهوديت در آن دفن بودند.هزينه سالانه اي از سوي سفارت لهستان ،فرانسه و ايتاليا به واسطه كلسيا براي اداره آنجا پرداخت مي شود..

حميد آقاي تجريشي،سرايدار آنجا بود،كه به گفته خودش،پدر و پدر بزرگش هم همين شغل را داشته اند.جالب توجه هست كه در خرمشهر و قزوين همدان،بندرانزلي هم قبرهاي لهستاني ها وجود دارد كه نام مردگان آنها هم در اين قبرستان بر روي تابلوي نوشته شده بود.

بخش زیادی از قبرستان به سربازان و زنان و کودکان لهستانی مربوط می شود که ،هیچیک در جنگ کشته نشده اند، بلکه در سال 1942 با کشتی از اردوگاههای کار اجباری سیبری وارد بندر انزلی شده و به دلیل سوء تغذیه در دوران اسارت در روسیه و ابتلاء به بیماریهای واگیردار در طول اقامت در ایران جان باختند،در قطعه اي از قبرستان هم يادبودي براي مسيونرهاي مسيحي(افرادي كه با عناوين خيرخواهانه،به تبليغ مسحيت در ايران مي پرداختند)آمده بودند ساخته شده است.قبر هورودسکی،معمار ایستگاه راهن تهران،لوئینچی پشه عکاس حرمسرای ناصرالدین شاه،لومر موسیقیدان و سازنده اولین موسیقی ملی ایران،دکتر کلوکه پزشک مخصوص قاجار و... از جمله قبور قابل توجه در این قبرستان می باشد.

 

 style=

 

 style=

 

 style=

 

 style=

 

 style=

 

 style=

 

 style=

 

 style=

 

 style=

 

 style=

 

 style=

 

 style=

 

 style=

 

 style=

 

 style=

 

 style=

 

 style=

 

در هر سه قبرستان،هنوز افرادي براي اداي احترام به مردگان خود حاضر مي شوند.گروهي،از مقامات رسمي،به احترام جانباختگان جنگي ،و افرادي هم كه فاميلي را در آنجا دارند.در قبرستان ارامنه،رسمي دارند كه افراد ساكن خارج از كشور،نذر مي كنند،و اينجا كشيشي براي ازاي نذر استخدام مي كنند و او بر سر مزار دعا مي خواند و فيلم مراسم را آنلاين براي صاحب نذر ارسال مي كنند.

 

 



5Article Rating

  • میهمانان غریبه آرمیده در تهران/گزارش بازدید از چند قبرستان تاریخی دولاب تهران

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.