دات نت نیوک
مقالات و یادداشتها
  • جزییات مطلب
  • تصاویر پیوست
  • ارسال نظر

روزنوشت پانزدهم خردادماه1395/دورهمي بزرگ فامیلی

روزنوشت پانزدهم خردادماه1395/دورهمي بزرگ فامیلی

 

فاميل بزرگ فدايي كه ريشه اي دويست و پنجاه ساله در منطقه كزاز استان مركزي دارند، خرداد ماه هر سال در كنار مقبره ی علامه فدايي ،دور هم جمع مي شوند. حاج ملا اسماعیل فدایی،عالم ،فقیه، متکلم و رجالی قرن سیزدهم هجری بوده است ،که علاوه بر حدود بیست جلد اثر ارزشمند ،دیوان مفصلی از اشعار نغز و دلپذیر از ایشان به جای مانده است.

 

 

 

 

 

صله ی رحم،نزديكي دل ها،جويا شدن از احوال يكديگر ،آشنايي با اقوامي كه چه بسا همدیگر را نمي شناسند و با يكي دو نشانه رابطه فاميلي آنها كشف مي شود؛کمک به توسعه روستا واهالي آن و احيانا یاری رساندن به اقوام كم بضاعت، در كنار مقبره ی جد بزرگ اين خانواده ،حال و صفايي دارد.و من به واسطه ی مادر مادرم به اين خانواده تعلق دارم و  شجره نامه ی خانوادگي مان هم نشان مي دهد كه بین من و ایشان پنج فاصله نسلی وجود دارد. اين گردهمايي خانوادگي،در فضایی کاملا صمیمی و غیررسمی برگزار می شود و به گپ و گفت و احوالپرسی میگذرد.لکن پیش از اذان ظهر ،همه در كنارهم دور تا دور  مقبره گردهم مي نشينند و يكي دو نفر از بزرگان فاميل ، به اختصار از اقداماتي كه براي تصحيح و انتشار كتابهاي ايشان انجام داده اند و يا فعاليتهايي كه براي آباداني منطقه و رسيدگي به اهالي و مرمت و بهسازی مقبره و مسجد كنار آن صورت گرفته،سخن مي گويند و با تفال به ديوان علامه،غزلي از ايشان براي جمع قرائت مي شود.امسال ،همچنین کلیپی از مراسم رونمایی کتاب" دیوان فدایی"که چندی پیش در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی برگزار شده بود، نیز به نمایش درآمد.

 

 

 

 

منطقه كزاز و روستاي برج ،در محدوده ی شهر آستانه دراستان مركزي،در خرداد ماه از نظر آب و هوايي و اقليم بسيار خوب و دلپذير است؛هواي بهاري،دماي معتدل و چشم اندازهاي سبز و زيبا و به ويژه منظره ی قله ی شهباز-بلندترين قله ی استان مركزي- از جاذبه هاي طبيعي اين منطقه است.این ناحیه پوشش گياهي و جانوري بسيار غني و متنوعی دارد .البته به خاطر قرار داشتن در ارتفاع زیاد زمستانهاي سردي ميهمان اين منطقه مي شود.ويژگي ديگر منطقه وجود بلندترين نقطه ی راه آهن ايران با ارتفاع 2217 متر از سطح دریا در نزديكي اين روستاست.

 

 

  اين دست ميهماني های دور همي، برگرفته از فرهنگ و اصالت خانواده ها می باشد و  مي تواند به عنوان يك اقدام نمادين براي تقويت بنيان خانواده، شود.

 



4Article Rating

  • روزنوشت پانزدهم خردادماه1395/دورهمي بزرگ فامیلی

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.