پیامک یا SMS که مخفف Short Message Service است، پروتکلی است که از طریق شبکهٔ موبایل، پیام متنی میفرستد. اولین SMS در سال ۱۹۹۲ از طریق یک رایانه به یک گوشی موبایل فرستاده شد و حاوی پیام تبریک سال نو بود.
طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۹ در آمریکا به عمل آمد، هرماه بهطور متوسط ۱۵۲.۷ میلیارد SMS توسط مشترکین خطوط تلفن همراه فرستاده میشد. یک مرکز تحقیقاتی در سال ۲۰۱۰ نیز اعلام کرد که ۷۲٪ مشترکین بزرگسال آمریکایی SMS میفرستند.
اکنون چندین سال است که گوشیهای هوشمند جای خود را میان مردم بازکردهاند بهطوریکه امروزه اکثر مردم از گوشیهای هوشمند استفاده میکنند. در گوشیهای هوشمند دیگر محدود به SMS برای فرستادن پیام متنی نیستید و میتوانید از ایمیل، چت یا برنامههایی مثل Viber و WhatsApp برای فرستادن پیامها استفاده کنید. این برنامهها چون از طریق اینترنت پیام میفرستند، هزینهٔ کمتری نسبت به SMS دارند. یا حتی برای بسیاری که هزینهٔ اینترنت را از قبل پرداختهاند، فرستادن پیام با این برنامهها رایگان خواهد بود. علاوه بر این محدودیتهای SMS در این روشهای پیامرسانی وجود ندارند و کاربر میتواند پیامهای بسیار طولانی به همراه عکس و فیلم را بهراحتی ارسال کند و حتی مطلع شود که گیرنده، پیام را خوانده است یا نه.
مزیتهای پیامرسانی بهوسیلهٔ اینترنت بهگونهای است که شاید بعضیها چند سال قبل پیشبینی میکردند برنامههای پیامرسان اینترنتی مثل Viber جای SMS را بگیرند. ولی اکنون میبینیم هنوز هم SMS باوجود ضعفهایش یکی از پرکاربردترین روشهای پیامرسانی است. لذا میخواهیم برخی نقاط قوت SMS که آن را باوجود قدیمی بودنش درصحنه نگهداشته است، بررسی کنیم.
کارآمدترین روش برای دسترسی به افراد
اگر به چند نفر SMS بفرستید، میتوانید پس از چند دقیقه مطمئن باشید که اکثر آنها پیامتان را خواندهاند. درصورتیکه دیگر روشهای پیامرسانی اینقدر مطمئن نیستند. بسیاری از افراد ایمیلشان را ماهبهماه چک نمیکنند!
هر شخصی که گوشی موبایل داشته باشد میتواند SMS دریافت کند. ولی برای دریافت پیام از طریق دیگر برنامههای پیامرسان باید به اینترنت متصل باشد، برنامهٔ موردنظر در گوشی او فعال باشد، در وبسایت آن نرمافزار ثبتنام کرده باشد و در برخی موارد اشخاصی را بهعنوان دوست پذیرفته باشد. گویا SMS از راه کوتاهتری به کاربران میرسد.
SMS برای همه است
SMS تکنولوژی است که هرکسی با هر گوشی موبایل از آن استفاده میکند. درصورتیکه دیگر روشهای پیامرسانی مخصوص افرادی است که گوشیهای هوشمند داشته باشند. حتی برخی از گوشیهای هوشمند مثل گوشیهای Blackberry و Firefox OS ممکن است از برخی برنامههای پیامرسان اینترنتی پشتیبانی نکنند.
سامانههای پیامک گروهی
SMS را به دو نوع P2P (از شخص به شخص دیگر) و A2P (از یک برنامهٔ رایانهای به شخص) تقسیم میکنند. نوع دوم برای تبلیغات و برای اطلاعرسانیهای سازمانی استفاده میشود. برای مثال بانکها به این روش میتوانند تراکنشها را به اطلاع مشتریانشان برسانند. A2P جایی است که پیشرفت تکنولوژی باعث پررونقتر شدن SMS شده است.
درگذشته فرستادن SMS بهصورت A2P کاری سخت و پرهزینه بود و میبایست با مراکز فنی و مخابراتی متعددی هماهنگ میشد. به صورتی که برای برخی از شرکتها بهکارگیری آن صرفهٔ اقتصادی نداشت و شاید ترجیح میدادند از ایمیل استفاده کنند!
ولی امروزه پیشرفت تکنولوژی درزمینهٔ اتوماسیون و برنامههای تحت وب باعث تبدیلشدن این پروسهٔ طولانی به چند کلیک سادهشده است! امروزه شرکتهای بسیاری خدمات سامانههای پیامکی را با یک برنامهٔ سادهٔ تحت وب ارائه میدهند. حتی شرکتها میتوانند این سامانهها را درون نرمافزار خودشان بکار بگیرند و پیامکهای موردنظرشان را بهصورت خودکار به افراد موردنظر ارسال کنند، بدون اینکه هزینهٔ زیادی بابت راهاندازی بپردازند.
SMS به حسابهای کاربری امنیت میدهد
امروزه اطلاعات شخصی بسیار زیادی در اینترنت جابجا میشود. به همین خاطر جدیداً شرکتهای ارائهدهندهٔ خدمات اینترنتی از SMS برای بالا بردن امنیت حساب کاربران استفاده میکنند. بدینصورت که ابتدا در حین ثبتنام از کاربر یک شماره موبایل خواسته میشود. سپس وقتی شخصی با هویت مشکوک میخواهد بهحساب متصل شود، یک کد امنیتی به شماره او SMS میشود. او میبایست آن کد امنیتی را در سایت وارد کند تا هویتش تأییدشده و به آن حساب دسترسی پیدا کند. این روش بسیار ساده و کمهزینه میتواند تأثیر بسزایی در امنیت حسابهای کاربری داشته باشد.
SMS بااینکه یک تکنولوژی قدیمی است و محدودیتهای متعددی دارد. ولی هنوز پیامرسانی مبتنی بر اینترنت نتوانسته جای SMS را ازنظر فراگیر بودن و سادگی ارسال و دریافت پیامهای کوتاه بگیرد.