تجربه مدیریت شرکت شهربان و حریم بان/ قسمت چهارم
o تصمیم مدیریتی برای کاهش تنشها در شرکت
معاون فنی و اجرایی شرکت پیشتر فرماندهی باتجربه بود. ایشان یک پلیس تمام عیار بود. از جمله مسائل و چالشهای شرکت در شروع مسئولیتم، تعامل شرکت با مناطق شهرداری تهران بود که تا حدودی به روحیات و منش و تفکر معاون فنی و اجرایی که میبایست برقرار کننده این تعامل باشد، مربوط میشد. همچنین این روحیات در تعامل ایشان با نیروهای سطوح پایینتر هم تاثیر گذار بود و مشکلاتی به همراه داشت.عموما به ساختار خشکی که ایشان به وجود آورده بودند گلایه داشتند. مدیر عامل قبل از من تلاش کرد که ایشان را عوض کند، اما با فاصله بسیار کمی از این اقدام، خودشان عوض شدند و این تصور و فضا به وجود آمد که ایشان، مدیر عامل شرکت را عوض کردند! با بررسیهایی که انجام دادم، تصمیم گرفتم ایشان را عوض کنم. چون روش من متفاوت بود و میخواستم از چالشهای درونی پرهیز نمایم. حدود 20 روز بعد از انتصاب، خیلی محرمانه و غیررسمی و فقط طی یک توافق تلفنی با آقای مهندس جاوید موضوع را مطرح و موافقتشان را برای این کار جلب کردم. آقای[سعید] شجاعی نژاد را به عنوان مشاور دعوت به کار کردم. ضمناً آقای[مهندس سید مهدی] صباغ را که در مناطق مختلف کار کرده بود، به عنوان معاون فنی و اجرایی شرکت در نظر گرفتم. آقایان [سردار احمدرضا] ... و یکی از اعضا متنفذ شورای شهر از نزدیکان آقای معاون فنی و اجرایی شرکت بودند. یک تماس آنها میتوانست این کار را با اختلال همراه کند. معاون فنی و اجرایی شرکت را دعوت کردم. احکام افراد منتخبم تنظیم شده و پرینتش آماده بود. به ایشان گفتم این جابجایی باید انجام شود. ایشان گفت باید چند روز در این باره فکر کنم. گفتم نه! بهتر است که این موضوع همین امروز حل شود. گفتم برای شما حکم مشاور بزنم. ایشان گفتند شما میتوانید مرا عوض کنید، اما من میتوانم حکم مشاوره شما را نپذیرم. به هر حال گفت و گوهای ما توام با احترام بود. این جابجایی خیلی سریع انجام شد. احکام را سریعاً منتشر کردیم؛ طوری که دیگر امکان تغییر به وضعیت قبل وجود نداشته باشد.آن روزها انتخاب شهردار تهران توسط شورا در کش و قوس انجام بود. ایشان تا اواخر بهمن به عنوان مشاور ماندند. اما در این فاصله کسی با من تماس نگرفت. قرار گذاشته بودیم موضوع بین خودمان بماند. معاون جدید شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفته بود ایشان به عنوان مشاور هم نباشند! با رفتن معاون فنی و اجرایی شرکت، رابطه ما با مناطق شهرداری و حوزههای آن تقویت شد و چالشهای قبلی از بین رفت.
o فناوری اطلاعات
تاکنون در هر مسئولیتی که عهده دار بودم، به استفاده از ظرفیتهای فناوری اطلاعات توجه ویژه داشتهام. این توجه در شرکت شهربان و حریمبان به دلیل ماهیت فعالیتش بیشتر بود. بر این باور بوده و هستم که با کمک فناوری اطلاعات میتوان شرکت را خیلی بهتر مدیریت نمود و عملکردش را شفاف و بهبود بخشید. بر این اساس در زمینه فناوری اطلاعات چند پروژه را در این شرکت عملیاتی نمودم که به تعدادی از آنها اشاره میکنم: سامانه شهربان 2 در منطقه 4 بطور آزمایشی اجرا شد و سپس در منطقه 8 هم عملیاتی شد و به مناطق دیگر تسری یافت. نیروها (عوامل اجرایی) فعالیت خود را در یک تبلت ثبت میکنند. مسیر جغرافیایی نیروهای شهربان از طریق GPS دائماً کنترل میشود. GPS نیروهای شهربان و خودروها با هم کنترل میشود. به این ترتیب امکان تطبیق صورت وضعیت پیمانکاران با عملکرد خودروهای اکیپ و امکان ردگیری وسایل نقلیه اکیپها و رویت مسیر حرکتی پیموده شده فراهم شد. این وضعیت باعث شد که از حجم تخلفات تا حدی کاسته شود.
بانک اطلاعاتی نیروها هم راهاندازی شد. تا آن زمان واقعاً ما نمیدانستیم چند نفر نیرو داریم! در حال حاضر همه اطلاعات نیروها از اطلاعات شخصی و مشخصات فیزیکی افراد تا تحصیلات، محل خدمت قبلی و شمارههای تماس آنها ثبت شده و به روز نگه داشته میشود.
o پارکبان
بر اساس رویههای جاری در زمان شروع مسئولیتم، پارکبان یک پروژه پردردسری برای شرکت شهربان و حریمبان بود! اعتقادم بر این بود که در صورتی که بتوانیم تغییراتی در سازوکارهای آن ایجاد نماییم، به فعالیت در این زمینه ادامه بدهیم. متولی پارکبان سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است و شرکت شهربان در انجام این کار، پیمانکار آن سازمان به شمار میرود. در این زمینه هم هیچ دستورالعملی وجود نداشت. ما برای این کار هم موتور محرک شدیم و تلاش نمودیم نحوه انتخاب پیمانکاران طرح پارکبان، نظارت بر عملکرد شرکتهای پیمانکاری، تعریف مشاغل و شرایط احراز آنها در شرکتهای پیمانکاری، تعیین محورهای ترافیکی نیازمند اجرای طرح پارکبان (مکان یابی اجرای طرح پارکبان) و... را طی دستورالعملهایی نظام مند کنیم.
مسئولان سازمان حمل و نقل و ترافیک را برای بازدید از پروژه پارکبانی مشهد به آن شهر بردیم تا از تجربیات آنها در این زمینه آگاه شویم. مطالعات اولیه ما نشان میداد که شهرداری مشهد در زمینه پارکبانی، بخصوص پرداخت الکترونیکی هزینه پارک،کنترل دقیق پارکبانان در محل اجرای ماموریت، کنترل دقیق درآمدهای حاصل از پارک حاشیهای و ورود درآمدها به شرکتی مشترک بین بخش خصوصی و شهرداری مشهد، اجرای دقیق مصوبههای شورای شهر درباره تعرفه پارک و ... تجارب ارزشمندی دارد.
گروههایی را برای مکانیزه کردن پارکبانی به شرکت دعوت کردیم. نهایتاً به سیستم موبایل پارک رسیدیم که هم از نظر امنیتی و هم از نظر ترافیکی سیستم مناسبی است. زیرا امکان تخلف را کاهش میدهد و در هر لحظه میتوانیم ببینیم که پارکبان ورود و خروج چه ماشینی را ثبت میکند. این طرح را شرکت راهکار سرزمین هوشمند که از شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک علم وفناوری دانشگاه تهران بود ،پیشنهاد کرد ، طرح به صورت پایلوت در خیابان شهید فرشی مقدم که در ضلع شمالی پارک علم و فناوری تهران در خیابان کارگر اجرا شدونتایج موفقی داشت، اما مقاومتهایی برای اجرای این طرح وجود داشته و دارد. این مقاومت هم از سوی پلیس و هم از سوی سازمان حمل و نقل و ترافیک اعمال میشود. چون در این سیستم عملاً نقش پلیس حذف میشود و اساساً نیازی به حضور نیروی پلیس نیست. آنها هم مقاومت کردند و نگذاشتند که این کار عملیاتی شود. ما با پارکبانی به شیوه سنتی (حضور پارکبان) موافق نبودیم. حتی نمیخواستیم قرارداد داشته باشیم و احتمالاً قرارداد کنونی آخرین قرارداد شرکت با آنها خواهد بود.
ادامه دارد....