دوشنبه 7 مرداد 1392/دلگان منطقه ای غریب ،در دستان فرهیختگان فرهنگی (2)
دبیرستان فرهنگ تهران ،در منطقه دلگان دو مجتمع آموزشی به راه انداخته است.از ابتدایی تا دبیرستان،دخترانه وپسرانه.مدارس فرهنگ دلگان الان دهها دانش آموز دختر و پسر را پذیرا هستند. به آنها نه فقط درس می دهند ، که یاریشان می کنند در زندگی.دستشان را می گیرند وبه پشت گرمی خیرین برای آنها تکیه گاه شده اند.
این روزها به دعوت دبیرستان فرهنگ تهران،معلمین مجتمع فرهنگ دلگان به تهران آمده اند،تا هم استراحتی بکنند وهم برای سال تحصیلی جدید خود را تجهیز بکنند.صبحها وعصر ها سرکلاس می نشینند ،از مراکز فرهنگی شهر تهران بازدید می کنند و در جلسات مذهبی شهر که همزمان با شبهای قدر هست شرکت می کنند و با ظرفیتهای آموزشی تهران آشنا می شوند.
چند روز پیش ،آقا فرید(به قول رسمی دکتر فریدالدین حدادعادل) –برادر و دوست خوبم-که مدیر مدرسه فرهنگ می باشند، تماس داشتند و خواستند که در یکی از این نوبتهای آموزشی سه ساعته ، موضوعاتی را که به مدیریت یک مجموعه آموزشی مرتبط می شود ومی تواند برای معلمین مفید باشد، ارایه نمایم.ضمن آنکه برخی نکاتی را یادآوری کردند، که انتظار داشتند در اثنای کلاس به آنها اشاره بشود بعد هم توضیحاتی را راجع به ترکیب حاضرین در دوره بیان نمودند،از آن جمله تعداد ایشان دوازده نفر است،شش نفر خانم وشش نفر آقا.سابقه کار آنها تا ده سال است،همه شیعه هستند واهل تهران وکرمان وبلوچستان و خراسان می باشند.علاوه بر آنکه تحصیلات دانشگاهی دارند.
بنده هم فکر کردم می توان از " فرهنگ سازمانی " در این فرصت کوتاه سخن گفت.این دو مقوله را می شود با تشریح موضوعات مهمی همچون تیم سازی،توانمند سازی ،یادگیری سازمانی(درک تغییرات سریع محیط بیرونی) ،ایجاد تغییر، توافق وتعارض در محیط ،هماهنگی سازمانی وارزشهای بنیادین بیان کرد ضمن آنکه رسالت سازمانی دبیرستانهای فرهنگ وچشم انداز وراهبردهای آنها را می شود با کمک معلمین حاضر مرور کرد تا نسبت به آن متعهد تر گردند.در کنار آنها نیز موضوعات شخصیت سازمانی ، عزت نفس سازمانی ،انگیزه در طرح درس قرار دادم.برای آنکه کلاس از یکنواختی خارج شود،هفت-هشت قطعه کلیپ مدیریتی هم آماده کردم.
روز یکشنبه کلاس برگزار شد.برای بنده که تجربه خیلی خوبی بود.احساس خوبی بعد از کلاس داشتم و معلمین ارزشمندی هم که سرکلاس حضور داشتند ابراز رضایت می کردند.
به این فکر می کردم که چرا ما مثالهای مرتبط با مدیریت مراکز آموزشی در متون مدیریتی در دسترس ،کمتر داریم وناگزیریم که برای توجیه مدیریت مراکز آموزشی هم از تویوتا واپل وگوگل ویا سایپا و شهرداری و بانکها بزنیم؟
وقت آن رسیده است،اگر چه گذشته ، که بنیان گذاران آینده اندیش نهاد های بزرگ آموزشی ما همچون مدارس خوب وشاخص،دانشگاهها و حوزه های علمیه باید خاطرات وتجربیات ارزشمند خود را بنویسند ومنتشر کنند.تا سبک مدیریت آموزشی ایرانی وبومی نهادینه گردد.